Kontaktuppgifter

info@filipmedf.se  |  +46 (0)73-6736381
  • White Facebook Icon
  • White Instagram Icon
  • White YouTube Icon
  • Vit Edin Ikon
Sök
  • Filip Sjöström

Så blir du BÄST på din idrott!

De flesta idrottare drömmer om att bli bäst - men vad krävs egentligen för att lyckas och prestera bättre? Varför är det så få som faktiskt når den absoluta toppen och vad är det som kännetecknar dem?


Att vara idrottare har sina fördelar. En av dem är att det oftast är väldigt lätt att mäta vem som verkligen är bäst. I det verkliga livet är inte det lika lätt. Vem är den bästa föräldern? Den bästa advokaten? Eller den bästa pizzabagaren? Det går inte riktigt att tävla i allt - men i idrott är allting en enda stor tävling. Men är det alltid en fördel att kunna mäta vem som är bäst? Kan det vara så att det faktum att det är så lätt att avgöra det faktiskt leder till att många ger upp längs vägen?


I mitt jobb med att hjälpa idrottare och andra högpresterande individer med mental träning har jag lärt mig vad som krävs för att lyckas. Det finns mönster, "success leaves clues" - "framgång lämnar ledtrådar". Om du gör det som andra framgångsrika personer gjort kan du få samma resultat.


Framgång lämnar ledtrådar - och här är ledtrådarna...

1. Motivation

Det vanligaste problemet är att motivationen inte räcker ända fram - men vad är egentligen motivation och är det något som går att skapa med mental träning? Ja, motivation går att skapa. I grunden så handlar all motivation om att vi i vår hjärna kopplar saker till antingen smärta eller njutning. Om jag gör X, kommer det att leda till mer njutning än smärta? Om svaret är ja - då gör vi X. Nu tänker du säkert att det låter självklart - men tro mig, det är inte självklart. Ofta tror vi att vi vill göra något, men innerst inne så är det inte så himla viktigt - det är viktigare för oss att ligga i soffan och titta på TV. Det är väldigt sällan det vi säger att vi vill och det vi gör om dagarna stämmer överens.

"He who has a why to live for can bare almost any how" - Friedrich Nietzche

Man brukar säga att smärta är en bra kortsiktig motivation - "om jag inte gör X kommer det att kosta mig Y". Men för att hålla ut långsiktigt så måste glädje och njutning vara drivkraften. Jag brukar kalla det för positiv respektive negativ motivation.

- Har du tillräckligt med negativ motivation?

- Har du tillräckligt med positiv motivation?


Det som ofta förstör för oss är nästa sak...


2. Rädslor

Alla har vi rädslor och när det gäller motivation så ger de en viss form av motivation att INTE göra saker - därav är det viktigt att jobba med sina rädslor.


Vi tar ett klassiskt exempel från idrottsvärlden. Du är en stor talang inom din idrott, tränar hårt och presterar enormt bra på träning - men på tävling så låser det sig och du underpresterar jämt. Du vill inte veta hur vanligt det här är - och hur få som vet om varför det händer.


Om vi går tillbaks till motivation så är det ju något som motiverar dig (negativ motivation) att inte prestera på tävling - en rädsla. Ofta handlar det om att vi är rädda för att göra bort oss och vad andra tänker och tycker. Vad händer då? Jo, den totala motivationen sänks eftersom du kopplar tävling till en massa smärta. Vissa är till och med innerst inne rädda för att vinna - det blir för mycket uppmärksamhet. Tänk vad jobbigt och behöva stå på prispallen och bli intervjuad.


Det du behöver göra är att:

  1. Förstå dina rädslor, vad du är rädd för och vad du får ut för "positivt" med att ha den här rädslan.

  2. Träna på att möta rädslan och överkomma den - och det är inget du ska göra på tävling. På tävling triggas vi in i prestationsläge och blir stressade - då kommer vi göra som vi alltid har gjort.

Allt detta kan åstadkommas med kontinuerlig mental träning. Vilket för oss in på nästa del...


3. Avslappning & återhämtning

När det gäller att överkomma rädslor för att prestera bättre, vinna mer och bli bäst så är avslappning och återhämtning jätteviktigt. Om vi fuskar med vila kommer vi inte ha lika mycket energi och kraft att göra de förändringar som krävs. All förändring tar väldigt mycket energi - och det är därför det är så svårt att förändra vanor och beteenden. Vår hjärna vill inte förändras eftersom det tar en massa onödig energi. Vår hjärna vill överleva - det är vad den är programmerad för.


När jag jobbar med idrottare så lär jag dem tekniker för hur de kan "stänga av" huvudet och kroppen - ungefär som att trycka på en röd knapp. Ju mer du tränar på att "stänga av" desto lättare kommer det bli att göra det när det väl gäller.


Många av världens främsta idrottare är otroligt bra på att slappna av i både huvud och kropp när de inte tränar och tävlar. Då bygger de upp en massa energi som de sen kan använda sig av när det väl gäller - om de har lärt sig att verkligen släppa loss all energi...


4. Släppa loss energin

Jag delar ofta in idrottare i två kategorier: En del som har svårt att slappna av och en del som har svårt att kicka igång energin. Vissa skulle kalla det för ADHD respektive ADD.


Den som har svårt att slappna av är ofta bra på att prestera på kort sikt, men har dåligt tålamod, ger lätt upp och byter till något annat som är roligare för stunden. Den som har svårt att släppa loss energin är istället väldigt uthållig, tålmodig och försiktig. Det finns idrotter som lämpar sig bättre eller sämre beroende på vem du är. En 100-meters löpare gynnas mer av att kunna släppa loss energin snabbt, medans en maratonlöpare behöver vara mer uthållig.


Det är därför superviktigt att du tränar på det som du är dålig på (om du känner att det begränsar dig). Hur gör du det? För den som behöver mer avslappning och lugn så finns det massor med tekniker som jag lär ut. När det gäller att släppa loss energin så är det ofta en rädsla inblandad. Att släppa loss energin är lite som att bli arg. Många människor är inte bekväma med att bli arga - det är läskigt och obehagligt att bli arg på någon. Det går att jobba med mental träning på olika sätt för att träna på att släppa loss energin, men ofta så handlar det om att personen i fråga behöver träna mer korta (ofta superkorta) intervaller för att bli bekväm med det.


5. Älska det du gör

Majoriteten av de jag hjälper med mental träning har följande problem: De har tappat bort passionen. Det har blivit för mycket prestation och för lite passion - här måste det finnas en balans. Det finns de som har för mycket passion och för lite prestation - men de tävlar oftast inte eftersom de "bara håller på med det för att det är roligt".


Varför håller du på med din idrott? Tyvärr så är det alltför många som håller på med sin idrott för att göra någon annan glad eller nöjd. Vi presterar för någon annan. Vi har också gjort kopplingen:

1. Om jag presterar får jag uppmärksamhet och bekräftelse från omvärlden.

2. Om jag får uppmärksamhet för att jag är duktig och presterar kommer världen att älska mig.


Problemet är att den här ekvationen aldrig går ihop. Prestationen hindrar snarare oss från att bli älskade eftersom vi innerst inne inte tror att vi är värda att bli älskade.


Det här handlar också om motivation. Om du presterar inom idrott för att få uppmärksamhet, och det är din primära drivkraft, kommer din bensin att ta slut så fort du får det. De som orkar hålla uppe motivationen och bli bäst är väldigt bra på att ha en balans mellan prestation och passion. De älskar att vinna, utmana sig själva och känslan som kommer med det. De älskar också att hålla på med sin idrott - och det är den motivationen som tar dem hela vägen.

You have power over your mind, not outside events. Realize this, and you will find strength - Marcus Aurelius

När det gäller att prestera, vinna och bli bäst så finns det en massa saker du ska tänka på - men i grunden skulle jag säga att det handlar om motivation. Om du har tillräckligt mycket motivation så kommer du att hitta en väg - för du måste! Med tillräcklig motivation kommer du att orka träna hårt och disciplinerat, du kommer våga prata mer rätt personer, hitta rätt sponsorer och du kommer automatiskt tvinga dig själv att lära dig och bli bättre.


Läs mer om mental träning -->


Läs om "Hur stress hindrar dig från att utvecklas" -->




327 visningar